Jaka dieta na rekonwalescencję?

Czas rekonwalescencji to okres powrotu do sił i regeneracji po odbytej chorobie, urazie lub zabiegu. Różni się w zależności od osłabienia organizmu oraz indywidualnych uwarunkowań. Każda ingerencja w naturalne funkcjonowanie organizmu wiąże się z dużym stresem, a często także z czasowym unieruchomieniem i dyskomfortem psychicznym. Odpowiednia dieta na rekonwalescencję może znacząco pomóc w przywróceniu sił i poprawie samopoczucia. 

Jak dbać o siebie podczas rekonwalescencji?

Warto pamiętać, że zadbanie o siebie podczas regeneracji powinno być dwukierunkowe – należy poświęcić szczególną uwagę zarówno sferze fizycznej, jak i psychicznej. Dieta na rekonwalescencję powinna być lekkostrawna i początkowo niskokaloryczna. Często wymaga także przynajmniej czasowej eliminacji niektórych tłustych czy ostrych produktów. To sprawia, że zbilansowane skomponowanie codziennych posiłków może okazać się trudne.

Dlatego warto wcześniej zasięgnąć porady dietetyka, który pomoże ułożyć smaczną i zdrową dietę na rekonwalescencję. Bezwzględnie należy przestrzegać do zaleceń lekarza w temacie aktywności fizycznej. W przypadku dobrego samopoczucia lepiej skonsultować się z profesjonalistą niż samodzielnie wracać do pracy czy regularnych treningów wysiłkowych, ponieważ może to zaszkodzić regeneracji organizmu. 

Dieta na rekonwalescencję – o czym należy pamiętać?

Czas po operacji, zabiegu czy przebytej chorobie to moment na odpoczynek i wzmocnienie organizmu. Dla wielu osób dieta na rekonwalescencję może także stać się dobrym pretekstem do trwałej zmiany swoich nawyków, w tym także sposobu odżywiania. Należy dbać o to, żeby posiłki dostarczały niezbędnych składników pokarmowych – węglowodanów, tłuszczy, białek, witamin oraz soli mineralnych. Pozwoli to na szybsze osiągnięcie równowagi metabolicznej i powrotu do stanu przed operacją. Początkowo lepiej unikać potraw smażonych, tłustych i ostrych. Lepiej zastąpić je gotowanymi, duszonymi czy pieczonymi posiłkami. Podstawę diety na rekonwalescencję mogą stanowić lekkostrawne zupy warzywne i chude produkty nabiałowe, aby nie obciążać organizmu.