Dieta na suchą skórę – co jeść, aby skóra utrzymała odpowiedni poziom nawilżenia?

Sucha skóra jest problemem wielu kobiet i mężczyzn. Sam krem nawilżająco-natłuszczający nie zawsze pomaga. Ponadto, problem suchej skóry dotyczy nie tylko skóry twarzy, ale całego ciała i skóry głowy. Problem z suchą skórą najczęściej dopada nas w okolicach 35 roku życia. Gruczoły łojowe nie działają już tak intensywnie jak wcześniej, przez co nawet osoby borykające się z problemem tłustej skóry, zauważają zmiany. Dieta ma duży wpływ na stan naszej skóry. Istnieje grupa produktów szczególnie bogatych w składniki odżywcze i witaminy wpływające na nawilżenie skóry.

Makroskładniki, witaminy, składniki mineralne…

Odpowiednia skomponowana dieta zawierająca makroskładniki odżywcze czyli białko, tłuszcze i węglowodany oraz mikro i makroelementy czyli składniki mineralne i witaminy, oddziałują na funkcjonowanie całego organizmu w tym także zachowują skórę w dobrej kondycji. Dobrze skomponowana i urozmaicona dieta wpływa na zachowanie funkcji skóry (bariera), pozwala na zachowanie właściwej struktury skóry oraz wpływa na jej ogólny wygląd. Jeśli w diecie brakuje niektórych makroskładników, a przede wszystkim tłuszczów i białka – skóra może pokazać to w postaci suchości. Choć dla zrównoważonej diety, ważne są wszystkie makroskładniki, to właśnie białko i tłuszcze odgrywają największą rolę w procesie odnowy skóry.

Białka

Spożywania odpowiedniej ilości białka ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Białka zmieniają się w aminokwasy w procesie trawienia, a te są podstawowym budulcem wszystkich tkanek, w tym także skóry, włosów i paznokci. W jakich pokarmach znajdziesz najwięcej białka?

  • jajka
  • ryby (szczególnie łosoś i tuńczyk)
  • mięso (szczególnie drób)
  • owoce morza
  • mleko
  • nabiał
  • soja
  • orzechy (szczególnie pistacje)

Tłuszcze

Główną przyczyną suchej, a nawet łuszczącej się skóry są braki w diecie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. To one są najważniejsze dla utrzymania właściwej wilgotności skóry. Co warto jeść, aby dostarczyć organizmowi niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe?

  • Oleje roślinne – olej lniany, olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej arachidowy
  • nasiona – lnu, konopi, chia
  • ryby – makrela, sardynki, łosoś, tuńczyk
  • skorupiaki
  • orzechy włoskie

Kwasów omega-3 i omega-6 można dostarczyć organizmowi poprzez stosowanie suplementacji diety. To jednak warto robić pod okiem lekarza. Kapsułkę omega-3 warto zastosować bezpośrednio na twarz, szczególnie w przypadku bardzo suchej i łuszczącej się skóry.

Witamina E

Witamina E jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która jest bardzo ważna dla właściwego funkcjonowania skóry i zapobiegania procesom starzenia się dzięki walce z wolnymi rodnikami. Witaminę E znajdziecie w:

  • oleju słonecznikowym i ziarnach słonecznika
  • awokado
  • brokułach
  • brukselce
  • orzeszkach ziemnych i laskowych
  • jajkach
  • mleku
  • marchwi
  • margarynie
  • szpinaku
  • migdałach
  • papryce
  • natce pietruszki

Witamina E jest niejednokrotnie składnikiem kremów pielęgnacyjnych. Warto ją stosować także w takiej formie, podobnie jak witaminę A i C.

Probiotyki oraz prebiotyki

Sucha skóra może być efektem problemów z trawieniem oraz stanem bakterii jelitowych. Probiotyki i prebiotyki pomagają uregulować pracę jelit, korzystnie wpływają na proces trawienia oraz pobudzają wzrost dobrych bakterii.

Probiotyki znajdziecie w:

  • jogurtach
  • kapuście kiszonej
  • occie jabłkowym
  • tofu

Prebiotyki obecne są w:

  • szparagach
  • karczochach
  • cebuli
  • porach
  • bananach
  • ziemniakach
  • czosnku
  • zielonym groszku
  • cykorii

źródła:

https://www.zwivel.com/blog/foods-dry-skin/

http://bonavita.pl/prebiotyki-w-zywnosci-jak-dzialaja-i-kiedy-znajduja-zastosowanie